Martin Novák

Společné evropské nebe a stávka řídících letového provozu

4. 02. 2014 0:54:19
Single European Sky - Společné evropské nebe. Kdo ho chce? A kdo naopak? Není to utopie?

Jako dřívějšímu zaměstnanci státního podniku Řízení letového provozu, kde jsem strávil 4 roky (dokonce jsem rok a půl pracoval jako řídící letového provozu ve výcviku) mi to nedá a musím okomentovat aktuální dění.

"Protesty řídících letového provozu jsou zaměřeny proti plánu Evropské komise na sjednocení vzdušného prostoru nad Evropskou unií. Záměr komise by měl zkrátit letové vzdálenosti a ušetřit evropským aeroliniím ročně miliardy eur. Odbory v tom ale vidí bezpečnostní rizika a rovněž se obávají rušení pracovních míst." Tolik citace ze serveru Letectví.

Projekt Single European Sky totiž oficiálně chtějí všichni (i ČR na tom projektu "pracuje" už 10 let), ve skutečnosti ho však nechce nikdo. Jde zase "jen" o peníze - přeletové poplatky. Tento projekt je utopie. Všichni to vědí, ale žádná země se neodvažuje to říct nahlas. Všechny se tváří, že sjednotit vzdušný prostor nad EU je potřeba. Logiku by to mělo a především by se to pozitivně odrazilo v ekologii. Některé státy mají poplatky vyšší - více dbají na ekologii a zdraví obyvatel, nechtějí tam tolik letadel, jiné jako ČR naopak nižší, aby na tom více vydělaly. Projekt si slibuje právě sjednocení vzdušných prostorů jednotlivých států EU, tím i přeletových poplatků a narovnání (čili zkrácení) letových tras, což má ušetřit palivo. Po ekonomické stránce je to ale nesmysl. Letecké společnosti nezajímají litry paliva, ale pouze jeho cena. A taky trochu doba letu. Když se to finančně vyplatí, poletí delší trasou.

Navíc čeští řídící letového provozu se obávají, že po spuštění projektu by náš malý vzdušný prostor mohla pro zjednodušení řídit Vídeň. Část by třeba přešla tam, zbytek by byl bez práce...

Zmíněná "bezpečnostní rizika" jsou jen kamufláž - aby měli v ruce nějaký jiný a zvučný argument, když ty dva hlavní (peníze a pracovní místa) nemohou oficiálně prezentovat jako jediné důvody, což by bylo málo. Navíc tyto dva negativní důsledky jsou známé od samého začátku! Oni na tom dělají 10 let a teď si najednou uvědomili nějaká bezpečnostní rizika? A jaká??? Že by stačilo méně řídících a proto by se mělo zvýšit riziko? Možná by tam nepatrný rozdíl byl, ale nejspíš by to bylo přijatelné. Tomu se říká míra přijatelného rizika.

Totiž nikdy není nic bez rizika a pokud něco chcete zabezpečit na 100 %, musíte vynaložit astronomické náklady a až nesmyslné úsilí - proto se i v letectví běžně pracuje s tímto pojmem (ale veřejnosti se to běžně pochopitelně neříká). Například před lety v jednom dokumentu o leteckých haváriích jakýsi odborník zmínil nové palivo, které je výrazně méně hořlavé, takže při havárii by se nevznítilo (požár havarovaného letadla dnes představuje velké riziko pro přeživší). Protože by ale letenka stála asi o dva dolary víc, letecké společnosti o takové palivo nestojí. Rozdíl v rizikovosti neznám, tak nemohu soudit, do jaké míry je to riziko běžného paliva přijatelné a zda se to za ty dva ušetřené dolary vyplatí. Osobně si myslím, že zrovna na tom šetřit nějaké drobné se rozhodně nevyplatí...

Co tedy těch 10 let dělali??? Na přímý dotaz by si asi uměli něco vymyslet, ale reálně takové sjednocení naopak může řízení provozu zjednodušit a tím bezpečnost zvýšit. Bezpečnost je pro (Ř)řízení letového provozu prioritou. Proto bych očekával, že bezpečnostní rizika se v rámci tohoto projektu budou zkoumat hned na začátku a tudíž ho odpískají daleko dřív než za 10 let!

Mám ale takové podezření, že odpískat to vlastně taky nikdo nechce. Pro všechny zainteresované by totiž bylo lepší na tom projektu prostě dál "pracovat" třeba dalších 10 let... A hlavně v klidu:-)

Autor: Martin Novák | karma: 6.52 | přečteno: 258 ×
Poslední články autora